Waarom ontstaan er paniekaanvallen, terwijl hier helemaal geen aanleiding toe is op dat moment?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Zal proberen dit zo kort en simpel mogelijk proberen uit te leggen. Een paniekaanval is nooit op 'niets' gebaseerd, alhoewel er voor jou op een bewust niveau geen directe aanleiding voor te vinden is. Jouw ONbewuste vindt echter wel dat er aanleiding, een bedreiging, is (er is ergens een 'trigger') en die bereidt jouw lichaam razendsnel voor om te vechten of te vluchten (flight or fight). Dit gebeurt door een enorme stoot adrenaline vrij te geven waardoor je optimaal een van deze 'nodige' acties uit kunt voeren (ik ga niet in op de biologische aspecten). Dit is in principe een heel gezond en noodzakelijk iets voor als er bv een grizzlybeer op je af komt of als iemand een pistool trekt (m.a.w. een fysieke bedreiging). Nu reageert jouw lichaam alsof er een beer is, maar... die is er niet!
In tijden van met name grote (langdurige) stress, bv 'zal ik ontslagen worden' of 'heeft mijn partner een ander' of 'als ik dit examen niet haal, dan...' zitten elementen van angst. Het onbewuste kan geen onderscheid maken tussen een fysieke of psychologische bedreiging: er is angst, dus moet er 'actie' ondernomen worden. Hierdoor kan (hoeft niet perse) het 'systeem' overgevoelig worden voor angstprikkels en in jouw beleving te pas en te onpas het alarmsignaal 'beer' afgeven met alle adrenaline gevolgen van dien...
Als dit maar lang genoeg doorgaat kom je in een nare en snelle neerwaartse spiraal (er ontstaat dan angst voor de angst: ...'als ik maar geen paniekaanval krijg als ik hier/daar heen ga/moet...') en kun je je steeds verder terug gaan trekken in je 'veilige' zones totdat je niet meer kunt functioneren en je zelfs in je eigen veilige huis nog paniekaanvallen kunt krijgen.
Dit is een vreselijk gebeuren en gun ik absoluut niemand!
Paniekaanvallen kunnen daarentegen ook veroorzaakt worden door bepaald medicijngebruik, zoals bv antidepressiva's. Er zullen misschien nog wel meer oorzaken zijn, maar dit zijn er die ik zeker weet door eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Paniekaanvallen zijn plotselinge korte periodes van intense angst. Deze angst duurt meestal erg kort en is van irreële aard. Dit wil dus zeggen dat er een angst ontstaat die is gebaseerd op in feite niets. Natuurlijk is dit heel erg kort door de bocht.

Paniekaanvallen nader verklaard
Mensen hebben van nature een ingebouwd alarmsysteem. Dit alarm systeem treed in werking wanneer een persoon in een noodsituatie verkeerd. Dit zal dus gebeuren tijdens een ongeluk of andere levensbedreigende situaties. In een dergelijke situatie treedt het lichaam zelf op door adrenaline vrij te geven in het bloed. Door deze adrenaline is een mens in staat om bijzondere situaties aan te kunnen. Deze adrenaline kan zich uiten in kracht of andere lichaams versterkingen. Dit doet het lichaam om uit een benauwde situatie te komen.

Bij mensen die last hebben van paniekaanvallen reageert het lichaam op dezelfde wijze alleen is er geen aanleiding. Het lichaam gaat dus adrenaline aanmaken zonder dat dit daadwerkelijk nodig is. Paniekaanvallen worden beschouwd als een van de meest angstige periodes in een mensen leven. Dit is ook niet zo gek als je na gaat dat het een irreële noodsituatie is. Er wordt gezegd dat bijna iedereen in zijn leven een keer een paniekaanval krijgt. Bij mensen die vaker een paniekaanval krijgen is er vaak een psychologisch voorgrond die de aanleiding is. Het is in zo´n situatie moeilijk te achterhalen wat deze psychologische voorsprong is en het is dan ook volgens sommige geen goed idee ontrafelen. Wanneer een persoon last heeft van meerdere paniekaanvallen spreekt men van een angststoornis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in mijn geval:paniekerig worden onrustig gevoel,kwam men uit op diabetes type 2.mijn bloedsuiker was op dat en andere momenten te laag.maar het kan ook hyperventilatie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie beweert dat er op dat moment geen aanleiding toe is? Een paniekaanval komt natuurlijk niet voor niks: er is al iets aan de hand, anders hoef je niet in paniek te raken.

De oorzaak ligt dieper, maar de aanleiding kan van alles zijn. Als je al heel lang gestresst bent over iets en je raakt die spanning maar niet kwijt, die spanning bouwt zich als het ware steeds maar op (oorzaak), dan is er weinig voor nodig om het benauwd te krijgen, of hyperventilatie, of een paniekaanval.

Zoiets is heel persoonlijk. Niet iedereen reageert hetzelfde op prikkels en ervaringen. Sommige mensen zijn weerbaarder als het om emoties en heftige gebeurtenissen in hun leven gaat dan anderen.

Ik weet niet of je wel eens een paniekaanval hebt gehad, maar geloof me, het is heel heftig.

Een kleine, ogenschijnlijk stompzinnige aanleiding kan je helemaal in paniek doen raken als je bijvoorbeeld al tijden heel gespannen bent, slecht slaapt en je geen uitweg weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat er geen aanleiding is. De paniekaanval heeft een aanleiding nodig. Wat er kan gebeuren is dat er ergens een heftige gebeurtenis is geweest die ter bescherming wat is weggedrukt. Soms laat deze situatie zich toch zien door letterlijk de kop op te steken. Met een beetje goede hulp van iemand anders is het goed om er eens naar te kijken wat er gebeurt. Het stellen van de juiste vragen is hierin belangrijk. Vaak is er toch een aanleiding. Er is een prikkel die de paniek oproept. De kans is dat dit een onbewuste prikkel is. Kijk eens wat de momenten zijn dat de paniek op komt en wat daar net aan vooraf ging. Het kan een woord van iemand anders zijn of een beeld dat jouw netvlies raakt. Zo'n trigger kan je terugbrengen naar iets wat je als zelfbescherming wat onderdrukt. Jij bent degene die voelt of dit verhaal op jou van toepssing is. Ik reageer vanuit ervaring en ben geen helderziende. Ik wens je toe dat dit mogelijk wel een zetje in de goede richting is.